ODGOJ I OBRAZOVANJE – OSNOVNI NIVO
U našoj ustanovi, realizira se Plan i program rada za Osnovni nivo, s tim da je ovim programom obuhvaćeno 9 odjeljenja, sa ukupno 42 učenika. Osnovni nivo je program odgoja i obrazovanja za učenike osnovnog nivoa koji obuhvata djecu sa umjerenim i težim intelektualnim i razvojnim teškoćama. Osim nastavnika-defektologa u rad sa učenicima su uključeni: profesor tjelesnog odgoja, muzikoterapeut, logoped i fizioterapeut a u skladu sa sposobnostima, interesima i potrebama svakog učenika. Osim toga, realizira se i nastava u Školi u prirodi, posjete kulturnim i javnim ustanovama Kantona i drugi sadržaji tokom školske godine.
PROGRAMSKA STRUKTURA
UVODNI DIO
Osnovno je polazište da svako dijete ima pravo da se odgaja i obrazuje u skladu sa individualnim sposobnostima, najefikasnijim metodama i sredstvima u odgovarajućim uvjetima. Ustavno načelo po kojemu: ¨Osobe ometene u psihofizičkom ili fizičkom razvoju imaju u ostvarivanju odgoja i obrazovanja pravo na posebnu pomoć i zaštitu¨ temeljna je odrednica kada je riječ o djeci i omladini na stupnju umjerenih i težih intelektualnih i razvojnih teškoća.
Djeci i omladini se na stupnju umjerenih i težih intelektualnih i razvojnih teškoća, elementima osnovnog obrazovanja, osigurava se razvoj usklađen s njihovim potrebama i sposobnostima, a time i uspješnije uklapanje u društveni život i rad.
KARAKTERISTIKE UČENIKA SA UMJERENIM I TEŽIM INTELEKTUALNIM I RAZVOJNIM TEŠKOĆAMA
Za pravilnije razumijevanje koncepta odgoja i obrazovanja djece i omladine sa umjerenim i težim intelektualnim i razvojnim teškoćama treba prikazati osnovne značajke tih osoba na temelju kojih se izrađuje cjelokupan odgojno-obrazovni i rehabilitacijski postupak (odgoja i obrazovanja, socijalizacije, radnog pripremanja i osposobljavanja).
Bitna je značajka populacije s umjerenim i težim intelektualnim i razvojnim teškoćama psihometrijski determinirana sniženom sposobnošću intelektualnog funkcioniranja. Što je osoba na nižem stupnju intelektualnog funkcioniranja, to je proces uvođenja u društveni život i proces stjecanja znanja, vještina i navika usporeniji i povezan s brojnim teškoćama, što se osobito izražava na usporenom psihomotornom razvoju, ograničenjima u govornoj komunikaciji i socijalizaciji. Ipak, tretman ovih osoba treba graditi na preostalim sposobnostima, gdje se pravilnim tretmanom mogu steći higijenske navike, kulturne i radne navike, tj. da u kasnijem životu i radu ove osobe ne moraju biti potpuno ovisne o društvenoj brizi i pomoći.
Programska koncepcija
Program ima razvojni karakter, što znači da svako dijete obuhvaćeno programom počinje od elemenata programa u skladu sa nivoom funkcioniranja i dostiže razinu u skladu sa svojim individualnim sposobnostima. Program ima karakter istodobne stimulacije motornog, senzornog, emocionalnog, intelektualnog i socijalnog razvoja. Program ima i funkcionalni karakter, tj. stavlja u funkciju sve aspekte dječije ličnosti, osobito njegove motorne i druge sposobnosti radi razvijanja radnih sposobnosti, čime se omogućuje primjereno radno osposobljavanje, odnosno stvaraju se uslovi za njihovo uključivanje u društveno koristan život i rad.
ODGOJNO-OBRAZOVNA PODRUČJA
Program obuhvata ova odgojno-obrazovna područja :
– senzomotorni odgoj
– tjelesni odgoj
– radni odgoj
– briga o sebi
– moja okolina
– likovno izražavanje
– muzičko izražavanje
– komunikacija
– socijalizacija
Navedena područja rada se realizuju kroz 40-to minutne aktivnosti.
Realizaciju sadržaja izvodi dipl. defektolog-oligofrenolog (edukator-rehabilitator), radni instruktor uz defektologa za područje radnog osposobljavanja, a prema potrebama učenika – logoped, fizioterapeut, muzikoterapeut, na području produženog stručnog tretmana.
STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA:
Diplomirani defektolog-oligofrenolog (diplomirani edukator-rehabilitator).
Predmete vještina od petog razreda mogu predavati i nastavnici vještina.
NAPOMENA: Idealno bi bilo da defektolozi/edukatori-rehabilitatori zajednički sa nastavnicima vještina, realiziraju sadržaje iz predmeta vještina od 5-9 razreda.
CILJ I ZADACI
Principi na osnovu kojih je napravljen program rada za djecu sa umjerenim i težim intelektualnim teškoćama su slijedeći:
– Učenje i razvoj ove skupine djece su multidimenzionalni; razvojna područja se umnogome prepliću.
– Sva djeca mogu učiti
– Postoje individualne razlike u brzini razvoja među djecom
– Poznavanje djetetovog rasta i razvoja su ključni za maksimiziranje edukacijsko-rehabilitacijskih postignuća djece i efikasne implementacije programa
– Porodice su važni saradnici u kreiranju i implementiranju individualnih edukacijsko-rehabilitacijskih programa (IERP)
– Djeca spontano i planirano uče kroz aktivno istraživanje svoje okoline
ODGOJ I OBRAZOVANJE – NAPREDNI NIVO
Program namjenjen za učenike sa lakim intelektualnim i razvojnim teškoćama koji u skladu sa nivoom funkcionisanja mogu pratiti nastavu kroz obavezne nastavne predmete i korekciono-terapeutske programe, kao i vannastavne aktivnosti.
NASTAVNI PREDMETI:
– bosanski, hrvatski, srpski jezik i književnost,
– matematika,
– moja okolina,
– priroda,
– društvo,
– kultura življenja,
– radno i tehnički odgoj,
– tjelesni i zdravstveni odgoj,
– muzički odgoj,
– likovni odgoj,
Od IV razreda uvodi se i fakultativni predmet: Engleski jezik.
KOREKCIONO-TERAPEUTSKI PROGRAMI:
– psihomotorna reedukacija,
– razvoj govora,
– senzorna integracija,
– logopedska podrška (govorno-jezička terapija)
– fiziterapeutska podrška,
– art terapija.
VANNASTAVNE AKTIVNOSTI:
– ritmička sekcija,
– dramsko-recitatorska sekcija,
– čitalačka sekcija,
– hor,
– sportska sekcija.
RADIONICE:
– radionice s roditeljima DEKUPAŽ,
– radionice u saradnji sa socijalnom radnicom u cilju poboljšanja kvalitete života.
Radno osposobljavanje / radno okupaciona terapija je posljednja faza edukacije djece i učenika sa umjerenim i težim poteškoćama u razvoju poslije završenog ciklusa osnovnog i srednjeg odgoja i obrazovanja, od 17 do 21 godine života kako je zakonom regulisano.
Cilj Radnog osposobljavanja / radno okupacione terapije je da se polaznici dovedu u uslove prilagođene njihovim sposobnostima za osposobljavanje i vršenje najjednostavnijih poslova samostalno ili djelomično samostalno i u kojima se uz nadzor stručnog tima uključuju u organizovani proizvodni, rehabilitacioni, odgojno obrazovni proces.
Radno osposobljavanje / radno okupaciona terapija u Centru „Vladimir Nazor“ egzistira od 1990 godine kada je otvorena Tkačka radionica, u to vrijeme sa suvremenim mašinama za tkanje i pletenje.
Potom je poslije uspješno provedenog probnog perioda radnog osposobljavanja / radno okupacione terapije u tkačkoj radionici, stekli su se uslovi i 1999 godine otvorena je upotpunosti opremljena Keramičarska radionica.
Već 2000 godine otvorene su još dvije radionice i to: Radionica za izradu svijeća ili Svjećarska radionica i Radionica za izradu ukrasnih predmeta od drveta ili Drvarska radionica. Sve navedene radionice opremljene su sa potrebnom opremom i materijalima koji su u to vrijeme bili na vrhunskom nivou.
U sadašnje vrijeme nastojanja menadžmenta i uprave Centra je modernizovanje svih radionica kako bi odgovorile zahtjevima i potrebama učenika koji se nalaze na radnom osposobljavanju / radno okupacionoj terapiji. Program rada radnog osposobljavanja / radno okupacione terapije provodi se kroz vodstvo radnog terapeuta / radnog instruktora, defektologa i ostalih stručnih saradnika.
ODJEL ZA EDUKACIJU I REHABILITACIJU DJECE S
UMJERENO I TEŽE SMANJENIM SPOSOBNOSTIMA
PO MODELU “CHRISTINE WITCUTT”
Centar je otvoren u znak sjećanja na Christine Witcutt (1941-1993), škotsku humanitarnu djelatnicu koja je poginula u Sarajevu. Na otvaranju Centra bili su prisutni članovi porodice Witcutt, predstavnici humanitarne organizacije Edinburgh Direct Aid, članovi škotskog parlamenta, te domaći dužnosnici i humanitarni radnici. Denis Rutovitz jedan od direktora EDA, tada je rekao: „kada je gospođa Christine pogođena snajperskim metkom, preminula, to je mogao biti kraj naše misije pomoći građanima Sarajeva i BiH, ali Christinina bi želja bila da nastavimo, što nas je dovelo do osnivanja ovog centra“.
Centar je smješten u zgradi koja je izgrađena donacijom Republike Turske. Opremljen je savremenim učilima i pomagalima, kako bi se nakon edukacije i rehabilitacije polaznici mogli uključiti u samostalan život i rad. U njemu će djeca boraviti od 7 do 17 sati uz nadzor vrhunskih stručnjaka. To će olakšati egzistenciju njihovim roditeljima koji se mogu posvetiti svojim poslovnim obavezama ili brigom o ostalim članovima obitelji.
Za ovaj nesebičan čin u ime općine Novo Sarajevo ambasador BiH u Ujedinjenom Kraljevstvu, Velike Britanije i Sjeverne Irske, Elvira Begović predala je u Edinburgu plaketu zahvalnicu porodici Christine Witcutt.
Trenutno su u objektu Christine Witcutt smještena dva odjeljenja učenika osnovni nivo, kao i najmlađa populacija, tj. učenici hronološke dobi od 3 – 7 godina, koji čine Dnevni centar. Pored diplomiranih defektologa – oligofrenologa koji su uključeni u direktni rad sa djecom, tu su i stručni saradnici i to: fizioterapeut, muzikoterapeut, diplomirani defektolog-logoped i medicinska sestra. O higijeni objekta brine jedna higijeničarka.
Prostorno objekat Christine Witcutt sadrži dvije učionice, igraonicu, sobu za muzikoterapiju, sobu za opuštanje i relaksaciju, prostor u kojem borave logoped i fizioterapeut, kuhinju, kao i dva mokra čvora.
Svake godine imamo trend povećanja broja djece sa posebnim potrebama kojima je potreban tretman stručnjaka koji rade u ovom odjelu i jedan od najvećih problema koji ograničavaju rad i pružanje kompletne usluge učenicima su upravo prostorni kapacitet. Rad u objektu se realizira u jednoj smjeni.
Odjeljenja rade po Planu i programu za osnovni nivo i broje po pet učenika. Nakon završene osnovnoškolskog obrazovanja , ovi učenici se opredjeljuju za nastavak obrazovanja u jednoj od naših radionica.
U Dnevni centar djeca dolaze po preporuci pedijatara, ljekara iz domova zdravlja, po nalogu sa kliničkog centra ili nakon završetka procesa opservacije u našem Centru ili nekog centra iz regiona. Djeca borave na cjelodnevnom tretmanu, a rad je baziran na osnovu plana i programa rada za predškolce prilagođenog mogućnostima naših učenika. Osim grupnog i individualnog defektološkog tretmana učenici su obuhvaćeni i muzikoterapijom, logopedskim i fizioterapeutskim tretmanom, kao i tretmanom senzorne integracije.
Iz Dnevnog centra djeca se upućuju ili u redovne škole ili škole koje rade po prilagođenom programu rada ili u neku od grupa unutar našeg Centra.
Objekat je otvorenog tipa, što znači da se radi na potpunoj integraciji sa širom socijalnom zajednicom.
MOBILNI MULTIDISCIPLINARNI TIMOVI
ZA PODRŠKU INKLUZIVNOM OBRAZOVANJU
OPSERVACIJA I DIJAGNOSTIKA
U cilju neizbježne i blagovremene prevencije, uključivanja djece sa poteškoćama u učenju i razvoju u adekvatne programe neophodno je da djeca od ranog uzrasta budu opservirana i dijagnosticirana. Reforma odgoja i obrazovanja u našoj državi se odvija po koncepciji da svako dijete ima pravo na obrazovanje prema svojim mogućnostima, a mogućnosti djece neophodno je procjeniti.
Procjena je složen postupaki moguć jedino u uslovima planski provedene aktivnosti uz visoke stručne i materijalne uslove. Naša država je prihvatila inkluziju kao svjetski i human proces, koji obezbjeđuje pravo svakog djeteta da se obrazuje i odgaja u skladu sa svojim individualnim mogućnostima. U školi se prave individualno prilagođeni planovi i programi za djecu sa poteškoćama u učenju i razvoju, koji se pravi samo na osnovu procjene djeteta.
Odjel daje mogućnost da se djeca opserviraju i dijagnosticiraju na zahtjev roditelja, Pedijatrijske klinike, redovnih osnovnih škola, predškolskih ustanova Kantona Sarajevo, i po drugim zahtjevima. Otvoren je u potpuno renoviranom i savremeno opremljenom prostoru.
Opservacija i dijagnosticiranje traje minimalno 15 dana, a maksimalno 6 mjeseci. Opservaciju i dijagnosticiranje obavlja multidisciplinarni tim stručnjaka različitih profila: diplomirani defektolozi, psiholozi, logopedi, pedagozi, socijani radnici, specijalisti fizijatri, speciajlista perodont, po potrebi dječiji neuropedijatar i dječiji psihijatar, muzikoperaput, asistenti i drugi.
ʺERKʺ EDUKACIJA I REHABILITACIJA U KUĆI
Servis edukacije i rehabilitacije u kući djeluje više od 10 godina, a finansira se od strane „Christine Witcutt“ fondacije iz Edinburga.
U ovaj servis uključuju se djeca/korisnici koja nisu obuhvaćena ni sa jednim oblikom edukativno-rehabilitativnih programa.
Trenutno je u servisu 24-ro djece/korisnika, uzrasne dobi od 4. do 23. godine, gornja granica do koje korisnik može biti u ovom servisu je 25. godina.
Tim koji radi sa djecom sastavljen je od stručnjaka različitih profila:
– tri defektologa-oligofrenologa
– jedan defektolog-logoped
– tri dipl.fizioterapeuta
– dva muzikoterapeuta
– socijalni radnik
– medicinska sestra
Stručni tim obezbjeđuje sljedeće:
– Stručni tretman iz domena prioritetnih potreba koje će se utvrditi inicijalnom opservacijom i procjenom za svakog korisnika pojedinačno. Usluge koje korisnik može dobiti su: fizikalna terapija, defektološki tretman, logopedski tretman, podrška psihologa (po potrebi), podrška socijalnog radnika, muzikoterapija, medicinska sestra, te po potrebi još neki tretmani kao radno-okupaciona rehabilitacija te povremeni boravak djeteta u grupi pri Centru „Vladimir Nazor“ radi socijalizacije.
– Ovi tretmani se obavljaju pri Centru „ Vladimir Nazor“ i u kući korisnika u zavisnosti od procjene opšteg stanja korisnika i drugih relevantnih činjenica. Tretmani se obavljaju u kući onih korisnika kod kojih se utvrdi da zbog težine oštećenja, materijalno-socijalne situacije, nepristupačnih prilaza nisu u mogućnosti da na tretman dolaze u Centar „Vladimir Nazor“.
– Dijete/korisnik može dobiti najmanje 1 (jedan), a najviše 3 (tri) različita tretmana.
– Svaki korisnik tretmane može dobiti najmanje 1 (jednom), a najviše 2 (dva) puta sedmično.
U koliko dođe do napredka kod djece/korisnika, sljedeći korak na koji se odlučuje stručni tim zajedno sa roditeljima je upis u Centar „Vladimir Nazor“ jer će dijete na taj način dobiti raznovrsnije tretmane.
ŠKOLA U PRIRODI
ZAKONI, PRAVILNICI I NASTAVNI PROGRAMI
ZAKONI
PRAVILNICI
NASTAVNI PROGRAMI
Pravilnik o vođenju pedag. dok. u OŠ 46/18
Izmjene pravilnika o vođenju pedag. dok. 03/20
Pravilnik o ocjenjivanju učenika OŠ 24/18
Pravilnik o inkluzivnom obrazovanju 32/19
Pravilnik o kriterijima za zapošljavanje 35/17
Uredba o povoljnijem zapoš. boraca 37/20
Pravilnik o izboru i načinu rada Š.O 35/17
Pravilnik o izbor i imen. direktora O.Š 02/18
Izmjene pravilnika o izboru i imen. direktora OŠ 32/18