JU Centar za odgoj, obrazovanje i rehabilitaciju
Vladimir Nazor
Savremeni način života sve većem broju roditelja nameće potrebu zbrinjavanja djeteta osnovnoškolske dobi koje nakon redovne nastave odlazi kući. Većina roditelja je u radnim ili drugim egzistencijalno važnim potrebama. Produženi boravak je jedan od modela kojim se mogu kvalitetno i sistemski riješiti navedeni problemi. Nova uloga škole na taj će način biti maksimalno i racionalno iskorištena jer pruža dosta mogućnosti djelovanja u svrhu pravilnog rasta i razvoja svakog djeteta. U samohranim porodicama, nepotpunim porodicama i porodicama sa drugim socio-ekonomskim problemima ovakvi oblici organizacije rada u školi omogućavaju učenicima ravnopravan položaj u odnosu na ostale vršnjake.
Nakon redovne prijepodnevne i poslijepodnevne nastave organizira se produženi boravak u školi za sve učenike škole. Rad u produženom boravku organiziran je svaki radni dan od 700 sati ujutro do 17 00 sati poslije podne. Grupa učenika – polaznika produženog boravka organizirana je kao heterogena skupina koju čine učenici svih razreda.
Stručni tim Centra planira i programira aktivnosti produženog boravka.
Ciljevi realizacije sadržaja u produženom boravku u skladu su s općim ciljevima osnovnog obrazovanja.
- Omogućiti djetetu život i školovanje ispunjeno različitim sadržajima koji će povoljno uticati na razvoj njegove cjelokupne osobnosti te individualnih i jedinstvenih potencijala.
- Omogućiti razvoj djeteta kao socijalnog bića – tokom produženog boravka u školi stalno je prisutna socijalna interakcija što omogućava razvoj i unapređenje socijalnih vještina djeteta.
- Pripremiti dijete za daljnje obrazovanje i cjeloživotno učenje (učiti kako učiti i redovno izvršavati svoje školske obaveze).
Rad u produženom boravku ima i neke svoje specifične ciljeve u odnosu na opće ciljeve osnovnog obrazovanja, a to su:
- Potpun i harmoničan razvoj djeteta
- Važnost isticanja individualnih različitosti (svako dijete je jedinstveno – nastoji mu se omogućiti svestran razvoj svih potencijala)
- Fokusiranje na učenje – ističe se važnost onoga što dijete uči i procesa kojim usvaja znanja.
- Učenik se nastoji motivisati za učenje kao i osposobiti za samostalno učenje
- Osvijestiti važnost učenja temeljenog na okruženju
- Razvijanje i njegovanje pismenosti –jezičke i matematičke
- Razvoj kreativnosti, sposobnosti rješavanja problema
- Pluralizam, poštovanje različitosti i važnost tolerancije
- Uloga tehnologije u obrazovanju
- Olakšavanje prelaza iz nižih u više razrede osnovnog obrazovanja
- Uloga rada u produženom boravku u postavljanju uzora za cjeloživotno učenje
Harmoničan razvoj tijela i duše: zadovoljavanje potrebe za kretanjem i ustanovljavanje kulture kretanja, popravljanje koordinacije pokreta, osjećaj za ritam i slušanje, utemeljenje osnovnih navika koj služe svrsi, obogaćivanje emocionalnog života, poboljšanje poznavanja samog sebe i drugih.
Važnost procesa socijalizacije i komunikacije: utemeljenje intelektualnih, emocionalnih i moralnih osobina ličnosti, upoznavanje i uvježbavanje pravilnog ponašanja, jačanje osjećaja jednakosti, usvajanje praktičnih znanja povezanih sa elementarnim građanskim odgojem i svakodnevnim životnim dužnostima, uočavanje značaja zdravog načina života, uočavanje i vježbanje socijalnih odnosa između odraslih i djece i djece i djece, razvijanje kooperativnosti, odgovornosti i lojalnosti grupi, savladavanje umijeća snalaženja u konfliktu.
Utemeljenje osnova jezične komunikacije: postizanje optimalne upotrebe jezika u skladu sa mogućnostima djeteta, usmeno i pismeno, sticanje temeljnih sposobnosti i vještina, ciljani razvoj mentalnih sposobnosti, utemeljenje vještina za samoučenje i samoedukaciju. Od učenika svih razreda zahtijeva se razvijanje kreativnih vještina, pokazivanje emocija izrazom lica, izražajne vrijednosti čitanja (artikulacija, dikcija, intonacija).
Učenici trebaju biti osposobljeni u usmenoj i pisanoj kmunikaciji u skladu sa vlastitim mogućnostima
Kulturno umjetničko područje razvoja: osposobljavanje za prepoznavanje emocionalnih, moralnih i estetskih vrijednosti u literarnim i likovnim radovima, prisustvo pozorišnim i kino predstavama, čitanje poezije i proze, razvijanje osjećaja za muzičko i likovno stvaralaštvo, razvijanje sposobnosti za izvođenje muzičkih sadržaja u vokalnom i plesnom izrazu, podsticanje i razvijanje estetskih vrijednosti, upoznavanje i korištenje različitih materijala za rad.
Igre, sport i rekreacija: podsticanje rasta, razvoja i pravilnog držanja tijela, stalno zadovoljavanje potreba za kretanjem, igre oponašanja, dječije igre iz narodne tradicije, improvizirane igre u samostalnoj režiji, igre praćene ritmom, različite sportske igre prilagođene uzrastu učenika i interesovanjima istih, razvijanje koordinacije, gipkosti i eksplozivne snage, razvijati svijest o značaju zdravlja i čuvanja zdravlja, razvijati takmičarski duh, njegovati narodnu tradiciju i kulturu.
Aktivnosti prema odabiru škole: različite vrste vannastavnih aktivnosti, učešće na različitim školskim manifestacijama.
Ostvarivanje ciljeva i razvoja ključnih područja najučinkovitije se ostvaruje usmjeravanjem rada na sadržaje, teme, ključne pojmove i obrazovna postignuća koja su propisana Nastavnim planom i programom za osnovnu školu. Sadržaje realizuju nastavnici/stručni saradnici u produženom boravku u dogovoru s voditeljima u redovnoj nastavi. Zato je veoma važno sve aktivnosti planirati kako bi se postigla koherentnost među odabranim sadržajima i usklađenost djelovanja među nastavnicima/stručnim saradnicima.
Program rada u produženom boravku realizira se u svim raspoloživim prostorijama u školi uključujući i fiskulturnu salu, posebno opremljenu učionicu, školsko igralište i školsku kuhinju. Produženi boravak ima posebno opremljene učionice koje omogućavaju nesmetan i kvalitetan rad. Učionice su prozračne, svijetle i opremljene savremenim didaktičkim sredstvima. Pored osnovnih didaktičkih sredstava učionice su opremljene i savremenom tehnologijom (tv-uređaj, računar, kasetofon, veliki broj didaktičko-edukativnih društvenih igara, slagalica, lego kockica). Produženi boravak ima i posebnu učionicu za nesmetanu izradu domaće zadaće.
- Organiziranje dnevnih obrazovnih zadaća u skladu s odgojno obrazovnim potrebama učenika,
- Pružanje stručne pomoći u učenju i savjetovanju učenika,
- Organiziranje slobodnih aktivnosti učenika,
- Organiziranje i izvođenje organiziranog slobodnog vremena učenika,
- Organiziranje rekreativnih izvanučioničkih aktivnosti,
- Briga za pravilnu prehranu učenika,
- Redovna saradnja s roditeljima i izvještavanje o radu učenika,
- Briga za uređenje i funkcionisanje radnog prostora te nabavka potrebnog didaktičkog i ostalog materijala
- Planiranje i programiranje rada produđenog boravka (godišnje, mjesečno, dnevno),
- Vođenje evidencije o polaznicima produženog boravka
- Organizacija roditeljskih sastanaka,
- Saradnja sa nastavnicima iz redovne nastave
- Saradnja sa stručnim saradnicima
- Stručno usavršavanje nastavnika
- Sudjelovanje u kulturnoj djelatnosti škole i zajednice
- Finansiranje troškova boravka učenika
- Pravovremeno obavještavanje nastavnika o opravdanoj odsutnosti učenika s ciljem pravovremenog odgađanja prehrane za učenika
- Redovna razmjena informacija i komunikacija s nastavnikom/stručnim saradnikom u produženom boravku
- Obavještavanje nastavnika o svim promjenama koje mogu uticati na rad s učenikom
- Prisustvovanje roditeljskim sastancima
Prijepodnevna smjena
Vrijeme | Aktivnosti |
7:00 -7:30 | Prihvat učenika |
7:30-8:00 | Priprema učenika za nastavu |
8:00-8:30 | Usmjerene aktivnosti |
8:30-9:00 | Aktivan odmor-tjelesne vježbe |
9:00-09:15 | Doručak |
09:15-10:00 | Samostalan rad učenika |
10:00-11:00 | Slobodne aktivnosti u učionici |
11:00-12:00 | Dodatne aktivnosti na savladavanju nastavnih sadržaja |
12:00-12:30 | Ručak |
12:30-13:00 | Usmjerene aktivnosti – radionice |
Poslijepodnevna smjena
Vrijeme | Aktivnosti |
11:00-12:00 | Prihvat učenika |
12:00-12:30 | Ručak |
12:30-13:00 | Usmjerene aktivnosti – radionice |
13:00-13:40 | Samostalan rad učenika |
13:40-15:00 | Dodatne aktivnosti na savladavanju nastavnih sadržaja
|
15:00 -15:15 | Užina |
15:15-16:15 | Slobodne aktivnosti u učionici |
16:15-17:00 | Aktivan odmor i pospremanje prostorija |
I Samostalan rad učenika (časovi učenja)
- pisanje domaćih zadataka
- ponavljanje, vježbanje i utvrđivanje obrađenog gradiva: bosanski, hrvatski, srpski jezik i književnost, matematika, moja okolina, priroda, društvo, engleski jezik
II Aktivan odmor
- društvene i edukativne igre
- igre upoznavanja
- igre za socijalno učenje
- igre za vježbanje koncentracije
- igre riječima
- igre zapamćivanja
- igre relaksacije i opuštanja
- igre po sopstvenom izboru
III Dodatne aktivnosti
- individualno usavršavanje tehnike čitanja, pisanja, računanja i sposobnosti reprodukovanja sadržaja
IV Usmjerene aktivnosti
- Mala škola velikih stvari
- Olovka piše srcem
- Šaram stvaram
- Pjevam, plešem, glumim
- Igre bez granica
KREATIVNE RADIONICE
- Uređenje kutka za igru, prikupljanje igračaka
- Uređenje kutka za čitanje, prikupljanje slikovnica, časopisa
- Izrada blagdanskih čestitki
- Uređenje panoa jesenji motivi
- Ilustracija omiljenog crtanog filma
- Izrada čestitki za rođendane članova porodice
- Crtanje i slikanje tema slobodan izbor
- Kreativni rad na temu Dan državnosti Bosne i Hercegovine
- Uređenje panoa ZIMA
- Izrada novogodišnjih čestitki, ukrasa i ukrašavanje učionice
- Zimske radosti-slikanje i crtanje
- Priprema novogodišnje priredbe
- Ilustracija pročitanih bajki
- Ilustracije tema po izboru
- Izrada uzoraka motiva zastave BIH povodom Dana nezavisnosti Bosne i Hercegovine
- Izrada osmomartovskih čestitki
- Kreativna radionica figurice od glinamola
- Uređenje panoa PROLJEĆE
- Izrada panoa LEPTIR
- Vijesnici proljeća-kolaž papir
- Priroda u proljeće – crtanje i slikanje
- Izrada nakita i dekoracija od tjestenine
- Priprema priredbe za kraj školske godine
- Izložba radova učenika
SPORTSKE AKTIVNOSTI
- Osnovni oblici prirodnog kretanja (trčanje, skakanje, puzanje)
- Štafetne igre
- Uzrasne igre koje doprinose motoričkom razvoju
- Elementarne igre
- Ekipne igre (fudbal, odbojka, košarka)
- Igra i zabava na spravama parkovskog mobilijara